Forno comunal de Cardelle - Dozón |
Forno de Cardelle |
Forno comunal de Amedo - Saa |
Interior do forno de Amedo |
O caseto que alberga o forno soe ser de planta rectangular, case sempre con paredes de cachotería. A cuberta, con dúas vertentes e o tellado con tella de arxila, curva ou plana. As placas de fibrocemento no tellado son de uso recente e viñeron para rescatar da ruína estas construcións dunha maneira rápida e económica.
Interior do forno de Amedo |
En Rodeiro tamén os hai nas parroquias próximas ao límite con Ourense.
O interior dos fornos comunais de Dozón soe ser moi sinxelo. O forno de pedra, con forma circular e bóveda, soe situarse na parede do fondo, fronte á porta. Nas outras paredes levaban arrimadas unhas plataformas horizontais chamadas tendais, feitas de madeira ou pedra, onde se lle daba forma á masa. Ademais, soía haber unha artesa, unha pa de ferro, unha pa de madeira, un rodo, un varredoiro, unha galla, unha forquita e un prato para a masa.
Tamén hai un espazo de traballo e convivencia para a xente que desempeña o labor de elaboración do pan.
No exterior e tamén nalgún recanto do interior soe haber un espazo destinado a acopiar o mulime (toxos, xestas, uces, carqueixas, pólas de carballo...) para quentar o forno.
Forno comunal de Roiriz - Bidueiros |
Os fornos comunais tamén son espazos que cumpriron unha función social inestimable no pasado, xa que no decurso das fornadas, e sobre todo cando o traballo do campo era pouco, constituíron un lugar de reunión onde se xuntaban os veciños da aldea arredor da calor, das conversas e dos contos, ao igual que sucedía nos muíños.
"Quen queira saber as cousas
vaia á forxa do ferreiro,
dea unha volta polo forno,
veña polo fiadeiro"
Estes fornos comunais estaban permanente abertos e a eles achegábanse mendigos e peregrinos, camiñantes e esmoleiros, en procura de abeiro, de pan e de quentura. Alí informaban esas xentes aos habitantes do lugar do que acontecía noutras terras, había relatos de roubos, de crimes, de milagres, de lendas... A calquera hora da noite, o forno comunal, que gardaba aínda parte da calor que tivo polo día, estaba disposto para acoller a quen non tivese onde durmir, co único traballo de empuxar a porta e deitarse por riba dun tendal.
Forno de Bidueiros |
A industrialización do pan levou ao esmorecemento destas construcións. Nalgúns casos aproveitáronse para destinalos a almacén, pero noutros casos son pura memoria dun pasado non moi lonxano e a súa función é meramente decorativa. O peor é o seu abandono definitivo e observar como sucumben os tellados e como a vexetación se apodera do seu interior (tal sucede no forno do Carballo e no de Bidueiros).
Outros fornos comunais foron recuperados e actualmente cumpren unha función social de reunión dos veciños para compartir un magosto, un churrasco ou mesmo como local social de reunión para tratar asuntos da colectividade (tal é o caso do forno de Amedo, o da Lama, o de Roiriz).
Forno comunal de Amear - Bidueiros |
Forno de Amear |
Estas singulares e funcionais construcións teñen unha importancia social, etnográfica e histórica destacable na historia das aldeas. Por iso é unha mágoa deixalas caer. Constituíron no seu momento un modelo de organización veciñal e un exemplo de eficacia no emprego dos recursos. Resultaba moito máis económico e rendible a súa construción colectiva e tamén era moito máis eficiente o seu uso, pois o forno unha vez quentado polo primeiro usuario do día, deixábao a media temperatura para o seguinte usuario, co conseguinte aforro de material combustible.
Interior do forno de Amear |
Forno comunal da Lama - Saa |
Forno comunal de Covelos - Dozón |
Interior do forno de Covelos |
Forno de Covelos |
Forno do Carballo |
Forno comunal do Carballo - Dozón |
Interior do forno do Carballo |
(Debo agradecerlle a Jesús Pérez García as fotos do forno de Cardelle).
BIBLIOGRAFÍA:
Historia de Galicia. Ramón Otero Pedrayo. Sección de Etnografía, Xaquín Lorenzo Fernández.
As construcións da arquitectura popular. Manuel Caamaño Suárez.
No hay comentarios:
Publicar un comentario